Choć kojarzy nam się z dziećmi i seniorami, jest niezbędna osobom w każdym wieku. Jeśli uprawiasz sport, powinna znaleźć się na czele listy przyjmowanych przez ciebie suplementów. Zwłaszcza, że większość z nas cierpi na jej niedobór. Nawet latem.

Dieta to za mało

Witamina D występuje w pożywieniu, jej źródlem są przede wszystkim tłuste ryby morskie, jajka czy nabiał. Mimo to w zasadzie nie ma możliwości, by zapewnić sobie jej odpowiednią dzienną dawkę za pomocą diety. Musielibyśmy zjadać na śniadanie kilkanaście jajek lub wypijać 27 litrów mleka. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by włączyć do codziennej diety produkty zawierające witaminę D, by uzupełnić jej niedobór chociaż częściowo, ale to zdecydowanie za mało, by twój organizm mógł prawidłowo funkcjonować.

Słońce nie wystarczy

Większość z nas wie, że witamina D może być wytwarzana przez organizm człowieka, gdy przebywamy na słońcu. Dzieje się to za sprawą syntezy skórnej. Ale w praktyce wygrzewanie się na słońcu wcale nie gwarantuje nam, że uzupełnimy jej niedobory. W naszej szerokości geograficznej słońce pada pod odpowiednim kątem tylko w okresie wakacyjnym, mniej więcej do godziny 15. Aby synteza przebiegała prawidłowo, powinniśmy wystawić się na działanie promieni słonecznych na ok. 15 minut w godzinach 10-15, odsłaniając ok. 18 proc. powierzchni skóry, czyli najlepiej ręce i nogi. Kto z nas może sobie to codziennie zapewnić? Co więcej, promieniowanie UV, które jest niezbędne do wytwarzania witaminy D stanowi zagrożenie dla skóry i może wywoływać nowotwory. A jeśli stosujemy kremy z filtrem, nawet najniższym, synteza zostaje właściwie zahamowana. Żeby dostarczyć sobie witaminy D ze słońca musielibyśmy leżeć na plaży w samym kostiumie i bez ochrony przeciwsłonecznej przez kilka godzin dziennie.

Fot. Anyaberkut / iStock

Komu potrzebna jest witamina D?

Wszystkim. Noworodkom, dzieciom w wieku przedszkolnym i szkolnym, dorosłym, seniorom, kobietom i mężczyznom. Niedobory są szczególnie szkodliwe dla organizmów bardzo młodych (gdy kształtuje się układ kostny) oraz seniorów (u których kości są już bardzo kruche i podatne na złamania), ale także osoby w kwiecie wieku nie mogą bagatelizować skutków braku witaminy D. Tymczasem z badań wynika, że około 80 procent ludzi nie dostarcza sobie odpowiedniej dawki witaminy słońca.

Po co ci witamina D?

Witamina D odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego. Dzięki niej nie jesteś podatny na złamania i nie masz problemów ze stawami, co jest szczególnie istotne dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Niedobór witaminy D skutkuje osłabieniem organizmu, wiotczeniem mięśni i utratą siły. Jeśli nie będziesz jej suplementować, po prostu nie będziesz w stanie trenować. Kolejne objawy to bezsenność, osłabienie koncentracji, spadek nastroju, brak apetytu. Gdy niedobór będzie długotrwały, będziesz narażony na otyłość, cukrzycę, osteoporozę i nadciśnienie.