Sport to zdrowie, o ile nie masz problemów z kręgosłupem, stawami czy nadwagą. W takiej sytuacji ćwicząc możesz sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc. Chyba że wybierzesz jedną z dyscyplin, które praktycznie nie mają przeciwwskazań. Poniżej znajdziesz cztery takie formy aktywności.

Spacerowanie

Nie obciąża stawów i kolan, dlatego nie stanowi zagrożenia dla zdrowia osób otyłych, z dużą nadwagą oraz z problemami z układem kostnym. Spacery, choć często niedoceniane jako forma aktywności, niosą z sobą szereg korzyści zdrowotnych. Wystarczy robić 10 000 kroków dziennie, by można było to uznać za pełnowartościowy trening. Dzięki spacerom obniża się ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu, zwiększa się odporność. Spacery regulują poziom cukru i pomagają spalić sporo kalorii. Jeśli podczas chodu zadbamy o prawidłową postawę (ważne jest przede wszystkim, by głowa nie była skierowana ku ziemi), wyszczuplimy też talię.

Jazda na rowerze

Jest szczególnie polecana dla osób, które mają problemy z kręgosłupem i stawami. Co więcej, regularne pedałowanie w umiarkowanym tempie wzmacnia mięśnie pleców, odciążając tym samym odcinek lędźwiowy. By jazda na rowerze była dla ciebie w pełni bezpieczna, musisz dostosować rodzaj wysiłku do swojego stanu zdrowia – jeśli cierpisz na jakieś schorzenia nie powinieneś narzucać sobie zbyt dużego tempa. Godzinna przejażdżka, podczas której twoje tętno nie przekroczy 160 to trening, który nie będzie wykańczający, a przyniesie zdrowotne korzyści. Musisz pamiętać, by dostosować rower do swoich potrzeb. Osoby z nadwagą i problemami z kręgosłupem powinny zdecydować się na model miejski (górskie i szosowe wymagają pochylenia się w kierunku kierownicy, co może wywoływać dyskomfort i grozi urazami). Ważne jest także odpowiednie ustawienie siodełka, by nie było ani za nisko, ani za wysoko.

Fot.: gbh007, iStock

Nordic walking

Podobnie jak spacery, chodzenie z kijkami nie obciąża układu kostnego, dlatego nadaje się dla osób z nadwagą oraz problemami z kręgosłupem czy stawami. Nordic walking jest jednak bardziej efektywnym treningiem. Prawidłowe trzymanie kijków podczas chodu sprawia, że trening angażuje właściwie wszystkie mięśnie. Dzięki temu pozwala schudnąć, ale też rzeźbi sylwetkę, dotlenia organizm, zwiększa odporność i poprawia kondycję.

Pływanie

Wysiłek w wodzie to dla ciała znacznie łatwiejsze zadanie niż standardowy trening. Mięśnie są wtedy mniej obciążone, podobnie jak kręgosłup. Pływanie zaleca się osobom otyłym, cierpiącym na problemy ze stawami, takim, które mają za sobą jakąś kontuzję. W wodzie ryzyko, że trening przyniesie jakieś szkody, jest znikome, za to takie treningi szybko wzmacniają ciało i zapewniają sprawność fizyczną. Podczas pływania poprawia się wydolność płuc, zwiększa się wytrzymałość, rzeźbią się właściwie wszystkie mięśnie, a sylwetka staje się smuklejsza. Ten rodzaj aktywności ma zbawienny wpływ na cały organizm i pozwala dłużej cieszyć się dobrą kondycją fizyczną.