Chore dzieci, niepełnosprawni, osoby żyjące w skrajnej biedzie – bez pomocy z zewnątrz ich życie jest naprawdę trudne. Jeśli czujesz potrzebę, by odmienić ich los, ale nie masz pieniędzy, możesz to zrobić bezgotówkowo. Każdy z poniższych sposobów może realnie pomóc.

1. Zbieraj kilometry

Potrzebujesz do tego tylko smartfona i chęci do działania. By zacząć, instalujesz aplikację Endomondo i w zakładce rywalizacja wybierasz Pomoc Mierzoną Kilometrami. Teraz musisz już tylko wybrać interesującą cię dyscyplinę (chodzenie, bieganie, jazdę na rolkach czy rowerze, pływanie itp.) i zacząć się ruszać. Każdy przemierzony przez ciebie kilometr trafia do ogólnej puli. Jeśli do końca września uda się uzbierać odpowiednią liczbę, dzieci z Fundacji TVN Nie Jesteś Sam otrzymają milion złotych na specjalistyczny sprzęt, leczenie czy turnusy rehabilitacyjne.

2. Nie wyrzucaj nakrętek

Za każdym razem, gdy kupujesz wodę lub napój w butelce pamiętaj, by zachować plastikową nakrętkę. Mogą to być też nakrętki od płynu do płukania czy wieczko od kawy rozpuszczalnej. Zbieraj je cały czas, a gdy będzie ich już dość dużo, przekaż dalej. Możesz zgłosić się do konkretnej organizacji lub wrzucić je do pojemnika znajdującego się w przedszkolu czy szkole twojego dziecka, w urzędzie, może nawet w twoim miejscu pracy. Jak to działa? Nakrętki trafiają do fundacji, które później przekazują je fimom recyklingowym. Te wpłacają na konto organizacji ekwiwalent pieniężny. W ten sposób możesz pomóc na przykład niepełnosprawnym dzieciom – fundacje z "nakrętkowych" środków kupują wózki inwalidzkie itp.

3. Oddawaj rzeczy

Niczego nie wyrzucaj. Osobom potrzebującym może przydać się wszystko, nawet rzeczy, których ty chcesz się jak najszybciej pozbyć. Ubrania, pościel, poduszki, koce, ręczniki, zabawki, łóżeczko, z którego twoje dziecko już wyrosło – wszystko to dla kogoś może być spełnieniem marzeń. Zamiast wynosić takie rzeczy na śmietnik, skontaktuj się z organizacją, która prowadzi zbiórki w twoim mieście. Wystarczy, że spakujesz wszystko do worków, a ktoś po nie przyjedzie i przekaże dalej.

Fot.: amstockphoto, iStock

4. Klikanie w banery

Nawet siedząc przed komputerem i nie robiąc w zasadzie nic wielkiego możesz w realny sposób komuś pomóc. Wystarczy, że będziesz klikać w specjalne banery. Zwykle możesz to zrobić tylko raz dziennie, dlatego warto jest ustawić taką stronę jako startową – wtedy będzie to pierwsza rzecz, jaką zrobisz, zanim weźmiesz się do pracy lub przeglądania internetu. Jak to działa? W internecie każde kliknięcie to pieniądz z punktu widzenia reklamodawców. Im więcej kliknięć, tym większe kwoty trafiają na szczytny cel.

5. Udostępnianie informacji

Nawet marketing szeptany może być sposobem na to, by skutecznie pomagać potrzebującym. Co kryje się pod tą nazwą? Nic szczególnie skomplikowanego – chodzi po prostu o udostępnienia. Jeśli na Facebooku widzisz post o potrzebującej osobie, zbiórce krwi, charytatywnym biegu przekaż tę informację dalej. Nawet jeśli sam nie będziesz w stanie włączyć się w akcję, to pokażesz ją swoim znajomym, zwiększając w ten sposób zasięg i grupę odbiorców. W ten sposób możesz sprawić, że ktoś dowie się o wydarzeniu i weźmie w nim udział.

6. Wolontariat – nawet przez internet

Poczynając od tego klasycznego, możesz zostać wolontariuszem w hospicjum, domu pomocy społecznej, domu dziecka, na oddziale dziecięcym w szpitalu. Będziesz wtedy spotykać się z osobami potrzebującymi, opiekować się nimi lub spędzać z nimi czas. Jeśli to dla ciebie zbyt trudne lub nie masz aż tyle czasu, są jeszcze dwie inne możliwości: wolontariat przez telefon lub internet. Ten pierwszy to nic innego jak samopomoc sąsiedzka. Jeśli masz w swoim otoczeniu osoby starsze, schorowane lub niepełnosprawne zostaw im swój numer telefonu i zadeklaruj, że w razie potrzeby zawieziesz je do lekarza czy zrobisz zakupy. Wolontariat przez internet to z kolei użyczanie swoich umiejętności fundacjom czy działalność pro publico bono: możesz zaprojektować ulotki dla stowarzyszenia, zostać administratorem forum dla ofiar przemocy domowej, przebudować stronę fundacji pod kątem SEO czy wymyślić slogan zachęcający do udziału w akcjach charytatywnych.