O tym, że organizm potrzebuje dużo płynów, wiemy wszyscy. Gdy ćwiczymy, a na zewnątrz jest gorąco, powinny to być nawet trzy-cztery litry napojów w ciągu doby. Nie każdy jednak lubi wodę i jest w stanie przyjąć ją w takich ilościach. Czym można ją zastapić?

Ziołowe herbaty

Nie zawierają cukru, nie dostarczają żadnych kalorii, więc są idealnym rozwiązaniem dla osób na diecie. Ziołowe herbaty mają łagodny smak i szereg właściwości zdrowotnych. Napar z mięty pobudza i usprawnia procesy trawienne, dlatego świetnie nadaje się jako napój po posiłku. Jeśli go wystudzimy, świetnie sprawdzi się też podczas upałów – zadziała wtedy orzeźwiająco. Herbata z melisy ma delikatny, przyjemny smak, a przy tym kojąco wpływa na nerwy i ułatwia zasypianie. Rumianek lub koper włoski pomagają uporać się z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego (co przyda się szczególnie na diecie "surowej" lub wysokobiałkowej). Kolejny dobry wybór to napar z pokrzywy – usuwa nadmiar wody z organizmu i przeciwdziała opuchliznie.

Woda smakowa

Ale nie ta sklepowa, zawierająca substancje chemiczne i cukier! Chodzi o wodę, która przygotowujemy samodzielnie w domu. Wystarczy, że wzbogacimy ją o listki mięty, sok z cytryny, plasterki ogórka czy surowe owoce leśne, by napój nabrał smaku. Jednocześnie nadal będzie praktycznie pozbawiony kalorii i będzie go można przyjmować bez ograniczeń. Co więcej, taka woda smakowa stanie się także źródłem witamin pochodzących z owocowych dodatków.

Naturalny izotonik

Zdrowy napój izotoniczny, który pozwala na uzupełnienie elektrolitów i skuteczne nawodnienie organizmu podczas upałów lub w trakcie treningów możemy bez trudu przygotować w domu. Wystarczy, że do niegazowanej wody mineralnej dodamy sok z limonki, odrobinę soli himalajskiej i łyżeczkę miodu (jego zamiennikami mogą być też stewia, ksylitol czy cukier kokosowy).

Fot.: RossHelen, iStock

Woda na spalanie

Kolejną propozycją jest woda wzbogacona o składniki, które przyspieszają spalanie tłuszczu. By ją przygotować, musimy zaopatrzyć się w świeży imbir, pieprz cayenne oraz cytrynę. Imbir obieramy i ścieramy na tarce, z cytryny wyciskamy sok i razem z pieprzem dodajemy do butelki z wodą. Jeśli nie jesteśmy w stanie wypić płynu bez dodatku słodzika, możemy zastosować miód, ksylitol lub syrop z agawy.

Kompot

Rzadko doceniany przez fanów zdrowego stylu życia, głównie ze względu na to, że znamy go w wersji bardzo słodkiej – takie kompoty serwowało się w polskich domach do niedzielnego obiadu. Napój ten można jednak przygotować w zupełnie inny sposób, po prostu gotując owoce w niewielkiej ilości wody, bez słodkich dodatków. Smak kompotu można wzbogacić dorzucając do garnka kilka goździków, łyżeczkę cynamonu, imbir czy sok z cytryny.