Jazda na rowerze to jedna z najprzyjemniejszych aktywności fizycznych. Nie jest zbyt męcząca, nie obciąża stawów i kręgosłupa, nadaje się nawet dla osób z kiepską kondycją i nadwagą. Co zrobić, żeby dodatkowo pomagała też spalać tłuszcz?

1. Zjedz coś

Jeśli chcesz podkręcić swój metabolizm, nie zapomnij o dostarczeniu organizmowi energii z dobrego źródła. Na 30 minut przed treningiem zjedz niewielki posiłek składający się z węglodowanów złożonych. Może to być kromka pełnoziarnistego pieczywa z twarogiem, banan posmarowany masłem orzechowym czy mała miseczka owsianki z owocami. W trakcie jazdy na rowerze nie podjadaj, tylko nawadniaj organizm wodą lub napojem izotonicznym. Gdy skończysz ćwiczenia zjedz niewielki posiłek, na przykład batona zbożowego. Godzinę później przygotuj sobie pełnowartościowe jedzenie z przewagą białka i warzyw.

2. Wybierz interwały

Jednostajne tempo podczas jazdy na rowerze nie sprzyja spalaniu tłuszczu. Jeśli zależy ci na tym, by trening miał działanie odchudzające postaw nie na długość jego trwania, a na tempo. Zacznij od spokojnej jazdy, a po pięciu minutach przyspiesz. Przez kolejne trzy minuty dawaj z siebie wszystko, po czym znów wróć do jazdy w normalnym tempie. Staraj się wydłużać czas maksymalnej intensywności, ale przeplataj go okresami mniej forsownymi. Ważne jest jednak, byś się nie zatrzymywał, tylko cały czas był w ruchu.

Fot. Jacoblund - iStock

3. 30 minut plus

Dopiero po 30 minutach jazdy na rowerze zaczynasz faktycznie spalać tłuszcz. Jeśli więc chcesz schudnąć, zawsze musisz poświęcać na trening więcej niż pół godziny. Aby efekty pojawiły się szybko, powinieneś jeździć na rowerze przynajmniej godzinę za każdym razem, pamiętając przy tym, by nie było to tempo "spacerowe". Musisz czuć zmęczenie mięśni i pot na czole.

4. Pamiętaj o regeneracji

Najlepsze odchudzające efekty osiągniesz, jeśli dni treningowe będziesz przeplatać czasem przeznaczonym na regenerację organizmu. Optymalnie będą to cztery dni jazdy na rowerze w tygodniu, w stosunku do trzech dni odpoczynku. W tym czasie możesz spacerować, ale unikaj innych forsownych form aktywności. Nie zapomnij też o odpowiedniej ilości snu. Przesypianie ośmiu godzin w ciągu nocy także sprzyja gubieniu zbędnych kilogramów.

5. Pamiętaj o diecie

Nawet jeśli będziesz trenować bardzo intensywnie, efekty twojej pracy nie będą widoczne, o ile nie zadbasz o właściwą dietę. Niezdrowe przekąski, żywność przetworzona i słodycze to twoi najwięksi wrogowie. Twoje codzienne menu powinno składać się przede wszystkim z białka, warzyw i węglowodanów złożonych. Bardzo istotne jest także odpowiednie nawodnienie organizmu – tutaj twoim sprzymierzeńcem jest przede wszystkim niegazowana woda mineralna.