Sezon na jeżyny właśnie się rozpoczyna i nie potrwa zbyt długo. Warto się spieszyć i zjeść ich jak najwięcej. Te niewielkie owoce to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów.

1. Jeżyny chronią przed rakiem

Ciemnofioletowe owoce jeżyny zawierają dużą dawkę przeciwutleniaczy. Związki te wykazują właściwości antynowotworowe – antyoksydanty niszczą wolne rodniki, które mogą się przyczynić do rozwoju komórek rakowych. Szczególnie istotne są tu antocyjany. Zdaniem naukowców zapobiegają one nowotoworom skórnym.

2. Dla zdrowych kości

Jeżyny są bogate w witaminę K, wapń i magnez. Ta trójka stoi na straży mocnych kości, biorąc udział w budowaniu tkanki kostnej. Zapewnienie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy K, magnezu i wapnia przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia osteoporozy. Dzięki nim kości nie tracą gęstości i są mniej podatne na złamania.

3. Cukier w ryzach

Niski indeks glikemiczny (IG 25) oraz obecność związków zmniejszających wchłanialność węglowodanów czyni z jeżyn idealny owoc dla osób, które mają zbyt wysoki poziom cukru we krwi, chorują na insulinooporność lub cukrzycę. Z badań wynika, że spożywanie świeżych jeżyn lub niesłodzonego soku z tych owoców może normalizować poziom glukozy niemal tak dobrze, jak leki.

4. Jeżyny na zdrowe serce

Antyutleniacze i witamina C znajdujące się w owocach jeżyny mają zbawienny wpływ na układ krwionośny. Te pierwsze poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych, zmniejszając ryzyko zatorów czy zakrzepicy. W ten sposób usprawniają też pracę serca, chroniąc przed zawałami. Witamina C pełni z kolei istotną rolę w procesie zwiększania odporności komórek. Zawarty w jeżynach potas obniża ciśnienie, zaś błonnik trzyma w ryzach zły cholesterol.

5. Dla dzieci, wegetarian, kobiet w ciąży

Ze względu na wysoką zawartość witaminy C jeżyny doskonale radzą sobie z przeziębieniami i zwiększają odporność. Warto podawać je dzieciom, by wzmocnić ich organizm przed zbliżającą się jesienią. Jeżyny to także dobre źródło żelaza, którego poziom może być znacząco obniżony u kobiet w ciąży oraz osób, które nie spożywają mięsa.

6. Jeżyny na odchudzanie

Ze względu na to, że są niskokaloryczne i zawierają błonnik pokarmowy, owoce jeżyn polecane są osobom, które chciałyby zgubić zbędne kilogramy. Jeżyny można jeść prosto z krzaka lub dodać je do jogurtu naturalnego i dosłodzić miodem, by stworzyć szybki, zdrowy i smaczny deser.