Przez cały rok regularnie ćwiczysz, zdrowo się odżywiasz, dbasz o odpowiednią ilość snu. Po czym przychodzą wakacje i… wszystko, na co tak ciężko pracowałeś idzie w kąt. Jak tego uniknąć?

Zdrowa dieta na wakacjach

Praktycznie nie ma szans, żebyś każdego dnia planował sobie posiłki ani je przygotowywał. Możesz od razu odrzucić ten pomysł, bo raczej nie uda ci się go zrealizować. A po pierwszej porażce, która niemal na pewno nastąpi stwierdzisz, że wszystko poszło na marne i odpuścisz. Lepiej więc z góry załóż, że nie będzie idealnie, ale dokonuj względnie mądrych wyborów. Śniadanie w restauracji? Pewnie, ale zamiast parówek z musztardą albo jajek i bekonu wybierz jajecznicę ze szczypiorkiem lub twarożek z warzywami i ciemnym pieczywem oraz porcję owoców. Na obiad postaw na mięso lub ryby i dużą porcję sałaty. Po alkohol sięgnij dopiero wieczorem i spróbuj ograniczyć jego ilość do minimum. Zdecydowanie mniejsze szkody twojej diecie wyrządzi wino wytrawne niż napój wysokoprocentowy. Staraj się też omijać szerokim łukiem przekąski takie jak chipsy czy paluszki. Jeśli zjesz jednego, będziesz miał problem, żeby przestać. Lepiej będzie w ogóle nie zaczynać.

Jak najwięcej ruchu

Spójrzmy prawdzie w oczy – na wakacjach nie będziesz robić takich treningów, jak w domu. Zapomnij o godzinie z hantlami i crossficie. Pewnie nawet do pilatesu ciężko ci się będzie zmobilizować. Zamiast regularnych treningów lepiej postaw na umiarkowany ruch wpisany w twoją wakacyjną aktywność. Wypożycz rower i zwiedzaj teren na dwóch kółkach, poszukaj ciekawych szlaków w okolicy i zdecyduj się na kilkukilometrowy spacer, wstań rano i przebiegnij się po plaży, zanim zapełni się od turystów. Zrezygnuj z przemieszczania się taksówką lub komunikacją miejską, nie korzystaj z windy. A wieczorem, zamiast zasiąść przy grillu, lepiej idź do klubu i spróbuj trochę potańczyć.

Fot.: anyaberkut, iStock

Sen jest ważny

Dla zdrowego funkcjonowania twój organizm potrzebuje co najmniej siedmiu godzin snu. Dzięki temu się regeneruje, a zachodzące w nim procesy przebiegają prawidłowo. Odpowiednia ilość snu na wakacjach powinna być tak samo istotna jak względnie zdrowa dieta i przynajmniej minimum ruchu. W ten sposób jeszcze lepiej zabezpieczysz swoją z trudem wypracowaną formę przed potencjalnie szkodliwym wpływem urlopu. Tak planuj sobie codzienne atrakcje, by każdego dnia wakacji przespać odpowiednią ilość czasu.

Nawadniaj się

Ogranicz do minimum spożywanie słodkich gazowanych napojów. Zapełnią ci żołądek, a praktycznie nie nawodnią organizmu. Wybieraj wodę i świeżo wyciskane soki owocowe oraz warzywne. Powinieneś spożywać przynajmniej dwa litry płynów każdego dnia. I pamiętaj, że alkohol czy kawa nie wliczają się do tego. Wręcz przeciwnie – na każde 0,5 litra tych napojów, powinieneś wypić dokładnie tyle samo wody – dodatkowo!