Aby zachować zdrowie i dobrą formę, należy wypijać 1,5–2 litrów płynów dziennie, a w czasie dużych upałów nawet o litr więcej. Dzięki temu ochronimy się przed odwodnieniem i udarem cieplnym. Jednak nie wszystkie napoje mają w czasie upału dobry wpływ na nasz organizm.

Powinno się pić przede wszystkim niegazowaną wodę mineralną, najlepiej średnio zmineralizowaną z większą zawartością sodu. Zaleca się także soki ze świeżych owoców i warzyw, zwłaszcza sok pomidorowy – dzięki dużej zawartości potasu chroni nas przed deficytem tego pierwiastka, który tracimy wraz z potem. Pamiętajmy również, że do dziennego bilansu płynów należy wliczyć np. zupy.

Są jednak napoje, których w czasie upałów powinniśmy unikać. Ich działanie może być szkodliwe, ponieważ prowadzi do utraty płynów, a w konsekwencji do odwodnienia.

Kawa

Kofeina działa moczopędnie, przez co zaburza równowagę elektrolitową. Wypłukuje z organizmu magnez i potas, a ich niedobór zwiększa ryzyko zawału i udaru. Oczywiście jedna filiżanka kawy nie poczyni takich szkód w naszym organizmie, ale gdy temperatury sięgają 30 stopni i więcej, nad kolejną kawą należy się zastanowić. A jeśli już zdecydujemy się na kawę, to od razu po jej wypiciu dobrze jest napić się wody, i to co najmniej szklankę.

Mocna herbata

Podobno gdy jest gorąco, nic tak nie gasi pragnienia, jak ciepła herbata. Pod warunkiem jednak, że nie jest zbyt mocna i nie pijemy jej zbyt dużo. Teina, podobnie jak kofeina, działa moczopędnie, przez co zaburza się równowaga elektrolitowa w organizmie. Najwięcej teiny zawierają herbaty czarna i czerwona. A więc – kubek herbaty, ale nie gorącej, tylko ciepłej, i najlepiej z cytryną.

Alkohol

Rozszerza naczynia krwionośne, przez co zmniejsza się wydolność układu krążenia. Może to doprowadzić do wahań ciśnienia, a nawet zaburzeń rytmu serca. Alkohol – zwłaszcza mocny, jak koniak, rum, whisky czy wódka – bardzo szybko odwadnia organizm, co może stać się przyczyną zaburzeń w funkcjonowaniu organów wewnętrznych, a nawet udaru. Wszystko to znaczy, że w czasie potężnych upałów alkoholu należy się wystrzegać.

Napoje energetyczne

Reklamowane są jako świetny sposób na zachowanie i odnowienie energii i chęci do działania. Niestety, zawierają kofeinę, niosą więc – podobnie jak kawa – ryzyko nadmiernej utraty wody. Poza tym zawierają duże ilości cukru. Oprócz tego, że nie ma to zbyt dobrego wpływu na naszą sylwetkę, to jeszcze cukier spowalnia wchłanianie płynów przez organizm.

Źródło: Onet/Kobieta