Dieta bogata w proteiny i bidony z gęstymi szejkami to nieodłączny atrybut zapalonych bywalców siłowni. Ale to nie jedyny sposób, by utrzymać poziom białka w diecie na odpowiednim poziomie. Dlaczego białko jest takie istotne, gdy chcesz ćwiczyć i dobrze wyglądać?

Po co ci białko?

Dieta człowieka składa się z trzech składników: węglowodanów, tłuszczu i białka. Każdy z nich jest tak samo istotny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli jednak decydujesz się na zwiększenie swojej aktywności fizycznej, redukcję tkanki tłuszczowej i wyrzeźbienie mięśni, musisz położyć znacznie większy niż dotychczas nacisk właśnie na proteiny. To one odpowiadają za budowanie się tkanki mięśniowej i chronią ją przed zanikaniem, gdy przechodzisz na dietę odchudzającą. A mięśnie są ci potrzebne nie tylko po to, by wyglądać jak kulturysta – to wymaga znacznie większych nakładów pracy niż tylko lekkie treningi i odpowiednia dieta. Delikatnie zarysowane, estetyczne mięśnie dodają ci siły i przyspieszają metabolizm, co w praktyce oznacza, że szybciej spalasz tłuszcz i chudniesz.

Naturalne źródła białka

Białko znaleźć możesz w ogólnodostępnych produktach spożywczych. Jego bogatym źródłem są mięso, ryby, jajka, nabiał, a także fasola, soczewica, soja czy cieciorka. Jeśli nie trenujesz zbyt intensywnie, spożywanie tych produktów w zupełności ci wystarczy i nie będzie konieczna dodatkowa suplementacja białka. Zadbaj po prostu o to, by podczas każdego posiłku proteiny znalazły się na twoim talerzu. W diecie zdrowego człowieka wskazane jest, aby białko stanowiło około 25-30 proc. twojej diety. Dobrym pomysłem jest jedzenie śniadania, które składa się tylko z białka i tłuszczu. Zapewni ci to uczucie sytości na długi czas, doda energii, a także podkręci metabolizm.

fot.: belchonock, iStock

Odżywka białkowa

Osoby, które decydują się na bardziej intensywne treningi i rozbudowę tkanki mięśniowej również mogą przyjmować białko tylko z naturalnych źródeł, ale wymaga to liczenia makroskładników oraz spożywania naprawdę dużych ilości jedzenia. W praktyce zdecydowanie wygodniejsze jest więc stosowanie specjalnej odżywki. To proszek, który dodaje się do wody lub chudego mleka. Można także zmiksować go z owocami. Odżywka białkowa składa się z białka wyizolowanego z serwatki, jajek lub roślin, zwykle soi. Roślinne mieszanki proteinowe przeznaczone są przede wszystkim dla osób na diecie wegańskiej oraz tych, które mają problem z trawieniem laktozy.

Dodatkowe korzyści ze spożywania białka

Proteiny zapewniają długotrwałe uczucie sytości, dodają siły, wspomagają proces regeneracji mięśni i chronią je przed zanikaniem. Do strawienia białka organizm potrzebuje więcej energii niż w przypadku węglowodanów, dlatego proces ten trwa dłużej i wiąże się z szybszym spalaniem kalorii. Zastąpienie śniadania lub śniadania i kolacji szejkiem proteinowym może przyczynić się do szybkiej utraty kilogramów, przy jednoczesnym zachowaniu ładnej, sportowej sylwetki.