Quinoa, czyli komosa ryżowa, zwana też ryżem peruwiańskim, to jeden z najmodniejszych ostatnio superfoods – produktów wyjątkowo korzystnych dla organizmu. Zaleca się ją osobom dbającym o zdrowie i formę. Może wykazywać nawet działanie antynowotworowe.

Komosa ryżowa – właściwości

Quinoa jest bogatym źródłem różnorodnych białek, które nie są wytwarzane przez ludzki organizm. Można ich sobie dostarczyć tylko dzięki spożywaniu odpowiednich pokarmów. W związku z tym idealnie nadaje się ona dla wegetarian i osób, które rzadko spożywają mięso. Komosę ryżową warto włączyć też do swojej diety, jeśli zależy nam na budowaniu masy mięśniowej – to dobry składnik posiłków przedtreningowych. Wysoka zawartość wapnia zapewnia z kolei mocne kości.

Zawarte w komosie ryżowej nienasycone kwasy tłuszczowe zapewniają jasność umysłu, zdrowie i to, że witaminy, które przyjmujemy jedząc warzywa i owoce zostaną przez organizm przyswojone (wiele z nich potrzebuje do tego tłuszczu). Dobre tłuszcze pomagają też przeciwdziałać miażdżycy i chorobom układu krążenia. Kolejne cenne substancje zawarte w komosie to saponiny – mają za zadanie zwiększanie odporności, wykazują działanie bakterio- i grzybobójcze. Nasiona komosy są też bogate we flawonoidy, które dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym zwalczają wolne rodniki. Ze względu na to, że quinoa nie zawiera glutenu, może być spożywana przez osoby cierpiące na celiakię. Niektóre badania sugerują, że komosa ryżowa ma również działanie antynowotworowe.

Ze względu na swój niski indeks glikemiczny (IG = 35), quinoa może być spożywana przez osoby chore na cukrzycę.

Jak przygotować komosę ryżową?

Komosa ryżowa jest pseudozbożem. Najczęściej spotykane są komosa ryżowa biała, czerwona lub ich mieszanka. To drobne ziarenka, które należy ugotować, by nadawały się do spożycia. Po ich przepłukaniu, quinoę wsypuje się do garnka, zalewa wodą i gotuje na wolnym ogniu przez 10 do 15 minut.

Co zrobić z komosy ryżowej?

Quinoa to dobry zamiennik ryżu czy kasz. Nadaje się zarówno do dań słonych, jak i słodkich. Może stanowić dodatek do obiadu lub część bazową smacznych deserów. Ugotowaną komosę ryżową można wymieszać z warzywami, otrzymując pełnowartościową sałatkę, zagęścić nią zupę czy uwzględnić w przepisie na ciasto, zmniejszając przy tym ilość mąki.

"Owsianka" z komosy ryżowej

Dobry posiłek przedtreningowy lub pełnowartościowe śniadanie, gwarantujące energię na kilka godzin. Wystarczy ugotować quinoę na mleku (krowim, kozim lub roślinnym) z dodatkiem łyżeczki siemienia lnianego. Gdy jest już gotowa, mieszamy ją z orzechami, migdałami i świeżymi owocami  (najlepiej z jagodami, borówkami lub malinami, ale mogą to być też banan, jabłko, gruszka czy śliwki). W razie konieczności, taką "owsiankę" można dosłodzić do smaku miodem.