Na temat tego, w jakich godzinach wybierać się na trening, toczą się debaty, głównie między samymi amatorami ćwiczeń. Każdy twierdzi, że jego pora jest najlepsza. A dla naukowców sprawa jest całkiem prosta – godzinę, o której trenujemy, warto zaplanować w zależności od potrzeb. I tak np. ćwiczenie rano pomaga najszybciej schudnąć.

Trening rano – szybszy metabolizm, lepsza koncentracja

Rozpoczęcie nowego dnia od treningu sprawia, że od samego rana nasz metabolizm wskakuje na wyższe obroty. Oznacza to, że zarówno podczas ćwiczeń, jak i później, w ciągu dnia, o wiele szybciej spalamy kalorie. Jeśli nie zmarnujemy tego efektu podjadaniem lub tuczącym jedzeniem, poranny trening sprawi też, że łatwiej spalimy tkankę tłuszczową. Co więcej, rano jesteśmy bardziej skoncentrowani, nasz mózg pracuje na wyższych obrotach, dzięki czemu łatwiej jest nam się skupić nawet na bardziej skomplikowanych ćwiczeniach.

Treningi o poranku mają jednak również wady. Badacze zwracają uwagę przede wszystkim na fakt, że tuż po przebudzeniu nasze mięśnie są jeszcze „rozleniwione” i bez naprawdę sumiennej rozgrzewki ryzykujemy, że nabawimy się bolesnej kontuzji, która uniemożliwi nam regularne treningi na dłuższy czas.

Trening po południu – największa wytrzymałość

Jeśli lubisz ćwiczenia aerobowe, siłowe lub wytrzymałościowe, najlepszą porą na trening dla ciebie będzie popołudnie, między godziną 14 a 19. W tym czasie nasze mięśnie zdążą się już rozgrzać, znacząco poprawiając efektywność wykonywanych przez ciebie ruchów, a przy tym zmniejszając ryzyko ewentualnej kontuzji. Łatwiej nam również zaplanować trening, jeśli np. zdecydujemy się na siłownię od razu po pracy. Osoby decydujące się na trening po południu nie mają zwykle problemów z wieczornym podjadaniem. Po pierwsze skutecznie zabijają nudę, która jest jednym z głównych powodów, dla których o tej porze rzucamy się na niezdrowe przekąski. Po drugie, po treningu najlepiej jest zjeść odpowiedni posiłek, bogaty w białko i węglowodany złożone. To z kolei gwarantuje, że nie będziemy już głodni aż do rana.

Trening wieczorem najbardziej efektywny

Wieczorne ćwiczenia przychodzą nam najłatwiej – jesteśmy wtedy najlepiej rozciągnięci, wykonujemy trening dokładniej i bardziej efektywnie. Co więcej, ruch o tej porze pomaga pozbyć się napięcia i stresu nagromadzonego w ciągu dnia. Nasza wytrzymałość wieczorem jest większa, dzięki czemu możemy ćwiczyć dłużej.

Jeśli jednak zdecydujemy się na forsowny trening wieczorową porą, musimy liczyć się z tym, że może być nam trudniej zasnąć.